Dokonanie czynności notarialnej – zarówno w zakresie zawarcia umowy, jak i spisania protokołu notarialnego, sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia, pełnomocnictwa, czy innej – wymaga przedstawienia dokumentów oraz udzielenia informacji niezbędnych do rzetelnego przygotowania projektu. Wymagane dokumenty mogą Państwo dostarczyć do Kancelarii osobiście lub w skanach/kopiach za pośrednictwem poczty elektronicznej, z odpowiednim, kilkudniowym wyprzedzeniem, przed umówionym terminem czynności notarialnej, tak aby umożliwić nam analizę dokumentów oraz uzyskać potwierdzenie, że stanowią one wystarczającą podstawę do dokonania danej czynności. W przypadku przesłania skanów/kopii dokumentów, oczywiście poprosimy Państwa o okazanie ich oryginałów przy dokonywaniu czynności.
Celem usprawnienia procesu przygotowania i podpisania aktu notarialnego udostępniamy Państwu formularz osobowy, którego uzupełnienie przez stronę czynności, jej pełnomocnika lub przedstawiciela pozwoli nam uzyskać dane osobowe niezbędne do przygotowania projektu czynności notarialnej. Uzupełniony formularz mogą Państwo dostarczyć do Kancelarii osobiście lub przesłać za pośrednictwem poczty elektronicznej. W przypadku, gdy stroną czynności jest spółka prawa handlowego, co do zasady wymagać będziemy wskazania numeru KRS, a także dostarczenia dokumentu zawierającego aktualną i pełną treść umowy/statutu spółki, wyrażonych we właściwej formie, jak również zgód organów spółek na dokonanie czynności objętych aktem notarialnym, jeżeli ich uzyskanie wymagane jest ustawą lub umową/statutem spółki.
Dokumenty wymienione wyżej w pkt 1. lit. a) do c), pkt. 2. lit a) do c), pkt. 3. lit. a) do d), pkt. 5., lub pkt 6. lit a) i b) w zależności od rodzaju umowy, która miałaby być zawarta w wykonaniu umowy przedwstępnej, a także pozostałe dokumenty wymienione w powyższych punktach, jeżeli są one w posiadaniu strony zbywającej w chwili zawierania umowy przedwstępnej, jeżeli zażąda tego strona kupująca lub jeżeli będzie to konieczne z uwagi na stan faktyczny lub prawny konkretnej nieruchomości lub prawa.
Zgodnie ustawą z dnia 14 lutego 1991 roku Prawo o notariacie (Dz.U. 2016r., poz. 1796) Notariusz sporządza akt poświadczenia dziedziczenia ustawowego lub testamentowego, z wyłączeniem dziedziczenia na podstawie testamentów szczególnych (art. 95a). Osobami zainteresowanymi w rozumieniu rozdziału 3a Ustawy – Akt poświadczenia dziedziczenia, są osoby, które mogą wchodzić w rachubę jako spadkobiercy ustawowi i testamentowi, a także osoby, na których rzecz spadkodawca uczynił zapisy windykacyjne (art. 95aa). Przed sporządzeniem aktu poświadczenia dziedziczenia notariusz spisuje protokół dziedziczenia przy udziale wszystkich osób zainteresowanych (art. 95c).
Zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (Dz.U. 2016r., poz. 380):
W braku małżonka spadkodawcy i krewnych, powołanych do dziedziczenia z ustawy, spadek przypada w częściach równych tym dzieciom małżonka spadkodawcy, których żadne z rodziców nie dożyło chwili otwarcia spadku.
W braku małżonka spadkodawcy, jego krewnych i dzieci małżonka spadkodawcy, powołanych do dziedziczenia z ustawy, spadek przypada gminie ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy jako spadkobiercy ustawowemu. Jeżeli ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy w Rzeczypospolitej Polskiej nie da się ustalić albo ostatnie miejsce zamieszkania spadkodawcy znajdowało się za granicą, spadek przypada Skarbowi Państwa jako spadkobiercy ustawowemu.
Zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (Dz.U. 2016r., poz. 380) Spadkobierca może bądź przyjąć spadek bez ograniczenia odpowiedzialności za długi (przyjęcie proste), bądź przyjąć spadek z ograniczeniem tej odpowiedzialności (przyjęcie z dobrodziejstwem inwentarza), bądź też spadek odrzucić (art. 1012). Oświadczenie o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku może być złożone w ciągu sześciu miesięcy od dnia, w którym spadkobierca dowiedział się o tytule swego powołania (art. 1015 ust. 1). Brak oświadczenia spadkobiercy w terminie określonym w § 1 jest jednoznaczny z przyjęciem spadku z dobrodziejstwem inwentarza (art. 1015 ust. 2).
Celem przygotowania protokołu obejmującego oświadczenie o przyjęciu lub odrzuceniu spadku, potrzebne będą następujące dokumenty i informacje:
Ponadto oświadczenie o przyjęciu lub odrzuceniu spadku może być złożone w ramach protokołu dziedziczenia, przed sporządzeniem aktu poświadczenia dziedziczenia, jeżeli nie zostało ono złożone wcześniej i nie upłynął termin na złożenie takiego oświadczenia.
Celem przygotowania oświadczenia o ustanowieniu fundacji, potrzebne będą w szczególności informacje w zakresie celu fundacji oraz składników majątkowych przeznaczonych na realizację tego celu (pieniądze, papiery wartościowe, lub oddane fundacji na własność rzeczy ruchome i nieruchomości).
Ponadto fundator w oświadczeniu tym może zawrzeć również inne postanowienia w zakresie ustanawianej fundacji, odnoszące się np. do siedziby fundacji lub rodzaju działalności gospodarczej, jeżeli będzie ona prowadzona przez fundację.