Czynności notarialne

Notariusz

  1. sporządza akty notarialne;
  2. sporządza akty poświadczenia dziedziczenia;
  3. sporządza poświadczenia;
  4. podejmuje czynności związane z zarządem sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej
  5. spisuje protokoły;
  6. przyjmuje na przechowanie pieniądze, papiery wartościowe, dokumenty, dane na informatycznym nośniku danych, o którym mowa w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
  7. sporządza wypisy, odpisy i wyciągi dokumentów;
  8. sporządza, na żądanie stron, projekty aktów, oświadczeń i innych dokumentów;
  9. sporządza inne czynności wynikające z odrębnych przepisów.

Dokonanie czynności notarialnej – zarówno w zakresie zawarcia umowy, jak i spisania protokołu notarialnego, sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia, pełnomocnictwa, czy innej – wymaga przedstawienia dokumentów oraz udzielenia informacji niezbędnych do rzetelnego przygotowania projektu. Wymagane dokumenty mogą Państwo dostarczyć do Kancelarii osobiście lub w skanach/kopiach za pośrednictwem poczty elektronicznej, z odpowiednim, kilkudniowym wyprzedzeniem, przed umówionym terminem czynności notarialnej, tak aby umożliwić nam analizę dokumentów oraz uzyskać potwierdzenie, że stanowią one wystarczającą podstawę do dokonania danej czynności. W przypadku przesłania skanów/kopii dokumentów, oczywiście poprosimy Państwa o okazanie ich oryginałów przy dokonywaniu czynności.

Celem usprawnienia procesu przygotowania i podpisania aktu notarialnego udostępniamy Państwu formularz osobowy, którego uzupełnienie przez stronę czynności, jej pełnomocnika lub przedstawiciela pozwoli nam uzyskać dane osobowe niezbędne do przygotowania projektu czynności notarialnej. Uzupełniony formularz mogą Państwo dostarczyć do Kancelarii osobiście lub przesłać za pośrednictwem poczty elektronicznej. W przypadku, gdy stroną czynności jest spółka prawa handlowego, co do zasady wymagać będziemy wskazania numeru KRS, a także dostarczenia dokumentu zawierającego aktualną i pełną treść umowy/statutu spółki, wyrażonych we właściwej formie, jak również zgód organów spółek na dokonanie czynności objętych aktem notarialnym, jeżeli ich uzyskanie wymagane jest ustawą lub umową/statutem spółki.

Wskazanie zamkniętego katalogu wszystkich dokumentów potrzebnych przy każdej czynności notarialnej nie jest możliwe, tym niemniej poniżej przedstawiamy listę dokumentów i informacji niezbędnych do wykonania usług notarialnych najczęściej świadczonych przez notariuszy Dorotę Kwiatkowską i Krystiana Famurata:

Umowa sprzedaży lub darowizny własności/użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej lub umowa zniesienia jej współwłasności/współużytkowania wieczystego

  1. informacja w zakresie numeru księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości, przy czym na życzenie klienta wygenerujemy odpis z księgi wieczystej;
  2. podstawa nabycia nieruchomości przez zbywcę, np:
    • umowa sprzedaży, darowizny, zniesienia współwłasności, działu spadku lub inna w ramach której własność lub użytkowanie wieczyste zostały na zbywcę przeniesione,
    • postanowienie sądowe w przedmiocie: stwierdzenia nabycia spadku, zasiedzenia, działu spadku, zniesienia współwłasności lub inne z którego zbywca wywodzi swój tytuł prawny do nieruchomości,
    • akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza;
  3. podstawa nabycia nieruchomości przez poprzednika prawnego zbywcy (spadkodawcę), w przypadku gdy zbywca nabył nieruchomość tytułem spadku;
  4. zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego, właściwego ze względu na położenie zbywanej nieruchomości, wydane w trybie art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 28 lipca 1983 roku, z którego będzie wynikało, że nabycie zbywanej przez zbywcę nieruchomości było zwolnione z podatku, podatek został zapłacony w całości, lub zobowiązanie podatkowe w tym zakresie wygasło wskutek przedawnienia, w przypadku, gdy przedmiotem umowy jest nieruchomość uprzednio nabyta przez zbywcę tytułem:
    • spadku lub zasiedzenia;
    • nieodpłatnego zniesienia współwłasności lub darowizny, dokonanych po dniu 1 stycznia 2007 roku;
  5. wypis z rejestru gruntów dla działek składających się na nieruchomość gruntową, będącą przedmiotem umowy;
  6. wyrys z mapy ewidencyjnej dla działek składających się na nieruchomość gruntową, będącą przedmiotem umowy, w przypadku, gdy:
    • zbywana jest jedynie część nieruchomości objętej księgą wieczystą;
  7. zbywana nieruchomość będzie przyłączana do księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości będącej już własnością nabywcy (wypis i wyrys z ewidencji gruntów również dla dotychczasowej nieruchomości nabywcy);
  8. zbywane są działki powstałe z podziału nieruchomości, a sam podział nie został ujawniony w dziale I-O księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości;
  9. obszar nieruchomości lub numery działek ujawnione w dziale I-O księgi wieczystej są niezgodne z danymi wynikającymi z aktualnego wypisu z rejestru gruntów;
  10. w związku z zawartą umową składany będzie wniosek o ujawnienie lub wykreślenie w księdze wieczystej wpisu budynku posadowionego na nieruchomości (dotyczy nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste lub nieruchomości, z których wyodrębniono lokale, albowiem w innych przypadkach, co do zasady, nie ujawnia się budynków w księdze wieczystej),
  11. dla zbywanej nieruchomości nie jest prowadzona księga wieczysta;
  12. zaświadczenie wydane przez Wójta/Burmistrza/Prezydenta obejmujące informacje w zakresie obowiązywania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla nieruchomości oraz przeznaczenia nieruchomości w tym planie, a także informacje w zakresie objęcia nieruchomości strefą rewitalizacji;
  13. ostateczna decyzja administracyjna w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy nieruchomości – w przypadku, gdy została wydana w stosunku do nieruchomości, a nieruchomość w chwili przeniesienia jej własności nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego;
  14. zaświadczenie wydane przez Starostę Powiatu/Prezydenta miasta na prawach powiatu obejmujące informacje w zakresie kwalifikacji nieruchomości jako lasu;
  15. ostateczna decyzja administracyjna w przedmiocie zatwierdzenia podziału nieruchomości w przypadku, gdy:
    • podział nieruchomości nie został ujawniony w dziale I-O księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości;
    • przedmiotem zbycia jest jedynie jedna z działek lub część z działek powstałych z podziału nieruchomości.
  16. ostateczna decyzja administracyjna w przedmiocie zatwierdzania projektu budowlanego oraz ostateczna decyzja lub zawiadomienie w zakresie przyjęcia budynku do użytkowania w przypadku, gdy zbywana nieruchomość jest zabudowana;
  17. zaświadczenie Wójta/Burmistrza/Prezydenta o liczbie osób zameldowanych pod adresem nieruchomości, gdy zbywana jest nieruchomość zabudowana budynkiem mieszkalnym.
  18. świadectwo charakterystyki energetycznej budynku, jeżeli nieruchomość jest zabudowana;

Umowa sprzedaży lub darowizny własności lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość lub umowa zniesienia jego współwłasności

  1. informacja w zakresie numeru księgi wieczystej prowadzonej dla lokalu, przy czym na życzenie klienta wygenerujemy odpis z księgi wieczystej;
  2. podstawa nabycia lokalu przez zbywcę, np:
    • umowa sprzedaży, darowizny, zniesienia współwłasności, działu spadku lub inna w ramach której własność lokalu została na zbywcę przeniesiona,
    • postanowienie sądowe w przedmiocie: stwierdzenia nabycia spadku, działu spadku, zniesienia współwłasności lub inne z którego zbywca wywodzi swój tytuł prawny do lokalu
    • akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza;
  3. podstawa nabycia lokalu przez poprzednika prawnego zbywcy (spadkodawcę), w przypadku gdy zbywca nabył lokal tytułem spadku;
  4. zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego, właściwego ze względu na położenie zbywanego lokalu, wydane w trybie art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 28 lipca 1983 roku, z którego będzie wynikało, że nabycie zbywanego przez zbywcę lokalu było zwolnione z podatku, podatek został zapłacony w całości, lub zobowiązanie podatkowe w tym zakresie wygasło wskutek przedawnienia, w przypadku, gdy przedmiotem umowy jest lokal uprzednio nabyty przez zbywcę tytułem:
    • spadku lub zasiedzenia;
    • nieodpłatnego zniesienia współwłasności lub darowizny, dokonanych po dniu 1 stycznia 2007 roku;
  5. wypis z rejestru lokali, w przypadku, gdy informacje ujawnione w dziale I-O księgi wieczystej prowadzonej dla lokalu są niezgodne z jego stanem faktycznym;
  6. zaświadczenie Wójta/Burmistrza/Prezydenta o liczbie osób zameldowanych pod adresem lokalu, gdy zbywany jest lokal mieszkalny;
  7. świadectwo charakterystyki energetycznej sporządzone dla lokalu;

Umowa sprzedaży lub darowizny spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu

  1. informacja w zakresie numeru księgi wieczystej prowadzonej dla spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, jeżeli taka księga jest prowadzona, przy czym na życzenie klienta wygenerujemy odpis z księgi wieczystej;
  2. zaświadczenie Zarządu Spółdzielni obejmujące informacje w zakresie:
    • osoby, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu;
    • oznaczenie lokalu (jego skład, powierzchnia);
    • założenia księgi wieczystej dla spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu;
    • księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości spółdzielni oraz o tytule spółdzielni do gruntu tej nieruchomości;
    • zaległości czynszowych związanych ze zbywanym prawem;
  3. podstawa nabycia lokalu przez zbywcę, np.:
    • umowa sprzedaży, darowizny, zniesienia współwłasności, działu spadku lub inna w ramach której spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu zostało na zbywcę przeniesione,
    • postanowienie sądowe w przedmiocie: stwierdzenia nabycia spadku, działu spadku, zniesienia współwłasności lub inne z którego zbywca wywodzi swój tytuł prawny do lokalu,
    • akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza;
  4. podstawa nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu przez poprzednika prawnego zbywcy (spadkodawcę), w przypadku gdy zbywca nabył lokal tytułem spadku;
  5. zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego, właściwego ze względu na położenie lokalu, wydane w trybie art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 28 lipca 1983 roku, z którego będzie wynikało, że nabycie zbywanego przez zbywcę spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu było zwolnione z podatku, podatek został zapłacony w całości, lub zobowiązanie podatkowe w tym zakresie wygasło wskutek przedawnienia, w przypadku, gdy przedmiotem umowy jest spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu uprzednio nabyty przez zbywcę tytułem:
    • spadku lub zasiedzenia;
    • nieodpłatnego zniesienia współwłasności lub darowizny, dokonanych po dniu 1 stycznia 2007 roku;
  6. wypis z rejestru gruntów dla nieruchomości spółdzielni, w przypadku gdy akt notarialny obejmował będzie żądanie złożenia wniosku wieczystoksięgowego o założenie nowej księgi wieczystej dla spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu;
  7. zaświadczenie Wójta/Burmistrza/Prezydenta o liczbie osób zameldowanych pod adresem lokalu, gdy zbywane jest spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego;
  8. świadectwo charakterystyki energetycznej sporządzone dla lokalu.

Umowa przeniesienia na spółkę wkładu niepieniężnego tytułem pokrycia udziałów lub akcji w jej kapitale zakładowym

  1. dokumenty wymienione w pkt 1., 2. lub 3. w zależności od przedmiotu wkładu niepieniężnego;
  2. umowa spółki zawierająca zapisy o pokryciu udziałów/akcji wkładem niepieniężnym/wniesienia wkładów niepieniężnych do spółki osobowej lub protokół zgromadzenia wspólników/walnego zgromadzenia obejmujący uchwałę o podwyższeniu wkładu niepieniężnego, obejmującą obowiązek pokrycia udziałów/akcji wkładem niepieniężnym;
    • który to dokument, jako wymagający formy aktu notarialnego, również może być przygotowany w kancelarii i podpisany jednocześnie z umową przenoszącą wkład niepieniężny;
  3. oświadczenie o objęciu udziałów/akcji w podwyższonym kapitale zakładowym, z zastrzeżeniem przypadków określonych w Kodeksie spółek handlowych, wyłączających obowiązek sporządzenia takiego oświadczenia;
    • który to dokument, jako wymagający formy aktu notarialnego, również może być przygotowany w kancelarii i podpisany jednocześnie z umową przenoszącą wkład niepieniężny;

Umowa przeniesienia na zabezpieczenie wierzytelności

  1. dokumenty wymienione w pkt 1., 2. lub 3. w zależności od przedmiotu wkładu niepieniężnego;
  2. tytuł prawny, z którego wynika zabezpieczana wierzytelność (np. umowa pożyczki);

Dział Spadku

  1. dokumenty wymienione w pkt 1., 2. lub 3. w zależności od przedmiotów wchodzących w skład dzielonego spadku;
  2. postanowienie sądu w przedmiocie stwierdzenia nabycia spadku będącego przedmiotem działu lub akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza;
  3. zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego, właściwego ze względu na położenie nieruchomości/lokalu, wydane dla każdego ze spadkobierców odrębnie lub łącznie dla wszystkich, w trybie art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 28 lipca 1983 roku, z którego będzie wynikało, że nabycie spadku było zwolnione z podatku, podatek został zapłacony w całości, lub zobowiązanie podatkowe w tym zakresie wygasło wskutek przedawnienia

Umowa przedwstępna

Dokumenty wymienione wyżej w pkt 1. lit. a) do c), pkt. 2. lit a) do c), pkt. 3. lit. a) do d), pkt. 5., lub pkt 6. lit a) i b) w zależności od rodzaju umowy, która miałaby być zawarta w wykonaniu umowy przedwstępnej, a także pozostałe dokumenty wymienione w powyższych punktach, jeżeli są one w posiadaniu strony zbywającej w chwili zawierania umowy przedwstępnej, jeżeli zażąda tego strona kupująca lub jeżeli będzie to konieczne z uwagi na stan faktyczny lub prawny konkretnej nieruchomości lub prawa.

Oświadczenie o wyodrębnieniu samodzielnego lokalu do nowej księgi wieczystej

  1. informacja w zakresie numeru księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości, z której lokal będzie wyodrębniany, przy czym na życzenie klienta wygenerujemy odpis z księgi wieczystej;
  2. podstawa nabycia własności/użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej na której znajduje się budynek, z którego lokal będzie wyodrębniony, np.:
    • umowa sprzedaży, darowizny, zniesienia współwłasności, działu spadku lub inna w ramach której spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu zostało na zbywcę przeniesione,
    • postanowienie sądowe w przedmiocie: stwierdzenia nabycia spadku, działu spadku, zniesienia współwłasności lub inne z którego zbywca wywodzi swój tytuł prawny do lokalu,
    • akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza;
  3. wypis z kartoteki lokali, dla wyodrębnianego lokalu;
  4. zaświadczenie wydane przez Wójta/Burmistrza/Prezydenta miasta, z którego wynika, że wyodrębniany lokal, stanowi samodzielny lokal mieszkalny w rozumieniu ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (Dz.U. 2015r., poz. 1892) wraz z rzutem kondygnacji budynku, na której usytuowany jest wyodrębniany lokal;
  5. wypis z kartoteki budynków (w przypadku własności gruntu pod budynkiem) /rejestru budynków (w przypadku użytkowania wieczystego gruntu pod budyniem), dla wszystkich budynków, posadowionych na nieruchomości, z której lokal będzie wyodrębniony, obejmujący informacje w zakresie liczby samodzielnych lokali usytuowanych w budynkach posadowionych na nieruchomości oraz łącznej powierzchni użytkowej tych lokali;
  6. wypis z rejestru gruntów, dla działek składających się na nieruchomość objętą jedną księgą wieczystą, z której lokal będzie wyodrębniony;
  7. wyrys z mapy ewidencyjnej, dla działek składających się na nieruchomość objętą jedną księgą wieczystą, z której lokal będzie wyodrębniany, z oznaczonym usytuowaniem budynków znajdujących się na tej nieruchomości, w przypadku gdy budynek, z którego wyodrębniony będzie lokal nie jest ujawniony w księdze wieczystej;

Umowa deweloperska

  1. informacja w zakresie numeru księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości, przy czym na życzenie klienta wygenerujemy odpis z księgi wieczystej;
  2. podstawa nabycia nieruchomości przez zbywcę, np:
    • umowa sprzedaży, darowizny, zniesienia współwłasności, działu spadku lub inna w ramach której własność lub użytkowanie wieczyste zostały na zbywcę przeniesione,
    • postanowienie sądowe w przedmiocie: stwierdzenia nabycia spadku, zasiedzenia, działu spadku, zniesienia współwłasności lub inne z którego zbywca wywodzi swój tytuł prawny do nieruchomości,
    • akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza;
  3. podstawa nabycia nieruchomości przez poprzednika prawnego zbywcy (spadkodawcę), w przypadku gdy zbywca nabył nieruchomość tytułem spadku;
  4. zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego, właściwego ze względu na położenie zbywanej nieruchomości, wydane w trybie art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 28 lipca 1983 roku, z którego będzie wynikało, że nabycie zbywanej przez zbywcę nieruchomości było zwolnione z podatku, podatek został zapłacony w całości, lub zobowiązanie podatkowe w tym zakresie wygasło wskutek przedawnienia, w przypadku, gdy przedmiotem umowy jest nieruchomość uprzednio nabyta przez zbywcę, będącego osobą fizyczną, tytułem:
    • spadku lub zasiedzenia;
    • nieodpłatnego zniesienia współwłasności lub darowizny, dokonanych po dniu 1 stycznia 2007 roku;
  5. wypis z rejestru gruntów dla działek składających się na nieruchomość gruntową, będącą przedmiotem umowy;
  6. decyzja w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i pozwolenia na budowę, jeżeli została wydana na dzień podpisania umowy deweloperskiej;
  7. prospekt informacyjny, sporządzony zgodnie ze wzorem prospektu, stanowiącym załącznik do ustawy z dnia 16 września 2011 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego (Dz.U. 2016r., poz. 555);
  8. plan lokalu, którego dotyczy umowa;
  9. standard wykonania i wykończenia lokalu oraz budynku, w którym lokal będzie usytuowany;
  10. zaświadczenie wydane przez Wójta/Burmistrza/Prezydenta obejmujące informacje w zakresie obowiązywania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla nieruchomości oraz przeznaczenia nieruchomości w tym planie, a także informacje w zakresie objęcia nieruchomości strefą rewitalizacji;
  11. ostateczna decyzja administracyjna w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy nieruchomości – w przypadku, gdy nieruchomość nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego;

Umowa przeniesienia własności lokalu w wykonaniu umowy deweloperskiej/Umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu i jego sprzedaży

  1. informacja w zakresie numeru księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości, przy czym na życzenie klienta wygenerujemy odpis z księgi wieczystej;
  2. podstawa nabycia nieruchomości przez zbywcę, np:
    • umowa sprzedaży, darowizny, zniesienia współwłasności, działu spadku lub inna w ramach której własność lub użytkowanie wieczyste zostały na zbywcę przeniesione,
    • postanowienie sądowe w przedmiocie: stwierdzenia nabycia spadku, zasiedzenia, działu spadku, zniesienia współwłasności lub inne z którego zbywca wywodzi swój tytuł prawny do nieruchomości,
    • akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza;
  3. podstawa nabycia nieruchomości przez poprzednika prawnego zbywcy (spadkodawcę), w przypadku gdy zbywca nabył nieruchomość tytułem spadku;
  4. zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego, właściwego ze względu na położenie zbywanej nieruchomości, wydane w trybie art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 28 lipca 1983 roku, z którego będzie wynikało, że nabycie zbywanej przez zbywcę nieruchomości było zwolnione z podatku, podatek został zapłacony w całości, lub zobowiązanie podatkowe w tym zakresie wygasło wskutek przedawnienia, w przypadku, gdy przedmiotem umowy jest nieruchomość uprzednio nabyta przez zbywcę, będącego osobą fizyczną, tytułem:
    • spadku lub zasiedzenia;
    • nieodpłatnego zniesienia współwłasności lub darowizny, dokonanych po dniu 1 stycznia 2007 roku;
  5. wypis z rejestru gruntów dla działek składających się na nieruchomość gruntową, na której usytuowany jest wzniesiony budynek;
  6. wyrys z mapy ewidencyjnej dla działek składających się na nieruchomość gruntową, na której usytuowany jest wzniesiony budynek, z oznaczonym obrysem budynku;
  7. wypis z kartoteki budynków (w przypadku własności gruntu pod budynkiem) /rejestru budynków (w przypadku użytkowania wieczystego gruntu pod budyniem), dla wszystkich budynków, posadowionych na nieruchomości, z której lokal będzie wyodrębniony, obejmujący informacje w zakresie liczby samodzielnych lokali usytuowanych w budynkach posadowionych na nieruchomości oraz łącznej powierzchni użytkowej tych lokali;
  8. wypis z kartoteki lokali, dla zbywanego lokalu;
  9. zaświadczenie wydane przez Wójta/Burmistrza/Prezydenta miasta, z którego wynika, że zbywany lokal, stanowi samodzielny lokal mieszkalny w rozumieniu ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (Dz.U. 2015r., poz. 1892) wraz z rzutem kondygnacji budynku, na której usytuowany jest wyodrębniany lokal;
  10. zaświadczenie wydane przez Wójta/Burmistrza/Prezydenta obejmujące informacje w zakresie obowiązywania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla nieruchomości oraz przeznaczenia nieruchomości w tym planie, a także informacje w zakresie objęcia nieruchomości strefą rewitalizacji;
  11. ostateczna decyzja administracyjna w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy nieruchomości – w przypadku, gdy nieruchomość nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego;
  12. ostateczna decyzja administracyjna w przedmiocie zatwierdzania projektu budowlanego
  13. ostateczna decyzja lub zawiadomienie w zakresie przyjęcia budynku do użytkowania w przypadku, gdy zbywana nieruchomość jest zabudowana;
  14. świadectwo charakterystyki energetycznej sporządzone dla lokalu;
  15. umowa deweloperska/przedwstępna z której wynika roszczenie nabywcy o przeniesienie własności zbywanego lokalu.

Umowa sprzedaży części nieruchomości wspólnej przez Wspólnotę Mieszkaniową oraz ustanowienia odrębnej własności lokalu powstałego w wyniku adaptacji części nieruchomości wspólnej

  1. protokół z podjęcia przez Wspólnotę Mieszkaniową uchwały obejmującej w szczególności:
    • zgodę Wspólnoty na nadbudowę/przebudowę/adaptację części nieruchomości wspólnej;
    • zgodę Wspólnoty na sprzedaż nadbudowanej/przebudowanej/adaptowanej części nieruchomości wspólnej na rzecz konkretnie oznaczonej osoby, bądź osoby wyłonionej przez Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej w konkursie ofert;
    • zgodę Wspólnoty na zmianę udziałów wszystkich właścicieli lokali w nieruchomości wspólnej, w następstwie wyodrębnienia lokalu powstałego z nadbudowy/przebudowy/adaptacji części nieruchomości wspólnej;
    • pełnomocnictwo Wspólnoty dla jej Zarządu do dokonania wszystkich czynności wymienionych wyżej;
    • który to dokument, jako wymagający formy aktu notarialnego, również może być przygotowany w kancelarii, przed podpisaniem umowy;
  2. wypis z rejestru gruntów dla wszystkich działek objętych księgą wieczystą prowadzoną dla nieruchomości wspólnej;
  3. wypis z kartoteki/rejestru budynków, dla wszystkich budynków wchodzących w skład nieruchomości wspólnej;
  4. wypis z kartoteki lokali, dla nowego lokalu, powstałego w wyniku przeprowadzonej nadbudowy/przebudowy/adaptacji części nieruchomości wspólnej;
  5. wypis z kartoteki/rejestru lokali, dla lokalu powstałego w wyniku przyłączenia nadbudowanej/przebudowanej/adaptowanej części nieruchomości wspólnej do istniejącego, wyodrębnionego już lokalu, uwzględniający w polu „powierzchnia użytkowa lokalu” powierzchnię przyłączaną do lokalu lub zawierający adnotację o przyłączeniu do lokalu nadbudowanej/przebudowanej/adaptowanej powierzchni części nieruchomości wspólnej;
  6. podpisana przez Zarząd Wspólny lista udziałów w nieruchomości wspólnej wszystkich właścicieli lokali w tej nieruchomości, uwzględniającą lokal powstały z nadbudowy/przebudowy/adaptacji części nieruchomości wspólnej;
  7. protokół uzgodnienia warunków oddania w użytkowanie wieczyste ułamkowej części gruntu w związku ze sprzedażą przez Wspólnotę Mieszkaniową części nieruchomości wspólnej, podpisany przez nabywcę lokalu powstałego z przebudowy/nadbudowy/adaptacji części nieruchomości wspólnej oraz przedstawicieli gminy/miasta lub Skarbu Państwa, jeżeli w skład nieruchomości wspólnej wchodzi prawo użytkowania wieczystego, a członkiem nieruchomości wspólnej jest gmina/miasto lub Skarb Państwa, jako właściciel samodzielnych lokali niewyodrębnionych.

Oświadczenie o ustanowieniu hipoteki

  1. dokumenty wymienione wyżej w pkt 1.lit. a)-e), 2. lit. a)-d) lub 3. a)-f), w zależności od prawa lub praw, które będą obciążone hipoteką;
  2. tytuł prawny, z którego wynika zobowiązanie zabezpieczane hipoteką (np. umowa pożyczki, umowa kredytu);
  3. oświadczenie banku w przedmiocie udzielenia kredytu/pożyczki i ustanowienia hipoteki, wydane w trybie art. 95 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Prawo bankowe (Dz.U. 2016r., poz. 1988), jeżeli hipoteka ma zabezpieczać wierzytelności wynikające z umowy kredytu lub pożyczki zawartej z bankiem;

Oświadczenie o ustanowieniu służebności gruntowej, służebności przesyłu lub prawa użytkowania

  1. dokumenty wymienione wyżej w pkt 1.lit. a)-e) lub 2. lit. a)-d) lub 3. a)-f), w zależności od prawa lub praw, które będą obciążone ograniczonym prawem rzeczowym;
  2. szkic nieruchomości/ rzut lokalu z oznaczonym zakresem obszarowym wykonywania służebności lub użytkowania;
  3. w przypadku służebności przesyłu – umowa z dostawcą mediów lub warunki techniczne urządzenia przesyłowego, które będzie usytuowane na nieruchomości, z którego wynika treść służebności przesyłu.

Oświadczenie o poddaniu się egzekucji w trybie art. 777 §1 pkt 4), 5) lub 6) kodeksu postępowania cywilnego

  1. tytuł prawny z którego wynika zobowiązanie, co do którego składający oświadczenie poddaje się egzekucji (np. umowa najmu lub dzierżawy, umowa pożyczki lub kredytu);
  2. pisemne oświadczenie właściciela lokalu, w przedmiocie zgody na zamieszkanie najemcy w jego lokalu po ustaniu stosunku najmu, zawiązanego na podstawie umowy najmu okazjonalnego – w przypadku poddania się egzekucji co do wydania lokalu najmowanego na podstawie umowy najmu okazjonalnego, w trybie ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2016r. poz. 1610). W powyższym zakresie należy pamiętać, że w przypadku gdy zobowiązany do złożenia oświadczenia o poddaniu się egzekucji, zgodnie z zawartą umową, jest małżonek, w którego związku małżeńskim obowiązuje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej, oświadczenie o poddaniu egzekucji jest w pełni skuteczne jedynie wtedy, gdy zostanie złożone przez oboje małżonków, niezależnie od tego, który z nich faktycznie zawarł umowę oraz czy została ona zawarta w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną tylko przez jednego z małżonków.

Akt poświadczenia dziedziczenia

Zgodnie ustawą z dnia 14 lutego 1991 roku Prawo o notariacie (Dz.U. 2016r., poz. 1796) Notariusz sporządza akt poświadczenia dziedziczenia ustawowego lub testamentowego, z wyłączeniem dziedziczenia na podstawie testamentów szczególnych (art. 95a). Osobami zainteresowanymi w rozumieniu rozdziału 3a Ustawy – Akt poświadczenia dziedziczenia, są osoby, które mogą wchodzić w rachubę jako spadkobiercy ustawowi i testamentowi, a także osoby, na których rzecz spadkodawca uczynił zapisy windykacyjne (art. 95aa). Przed sporządzeniem aktu poświadczenia dziedziczenia notariusz spisuje protokół dziedziczenia przy udziale wszystkich osób zainteresowanych (art. 95c).

Zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (Dz.U. 2016r., poz. 380):

Art. 931. [Pierwsza grupa spadkobierców ustawowych]

  1. W pierwszej kolejności powołane są z ustawy do spadku dzieci spadkodawcy oraz jego małżonek; dziedziczą oni w częściach równych. Jednakże część przypadająca małżonkowi nie może być mniejsza niż jedna czwarta całości spadku.
  2. Jeżeli dziecko spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku, udział spadkowy, który by mu przypadał, przypada jego dzieciom w częściach równych. Przepis ten stosuje się odpowiednio do dalszych zstępnych.

Art. 932. [Dziedziczenie w braku zstępnych spadkodawcy]

  1. W braku zstępnych spadkodawcy powołani są do spadku z ustawy jego małżonek i rodzice.
  2. Udział spadkowy każdego z rodziców, które dziedziczy w zbiegu z małżonkiem spadkodawcy, wynosi jedną czwartą całości spadku. Jeżeli ojcostwo rodzica nie zostało ustalone, udział spadkowy matki spadkodawcy, dziedziczącej w zbiegu z jego małżonkiem, wynosi połowę spadku.
  3. W braku zstępnych i małżonka spadkodawcy cały spadek przypada jego rodzicom w częściach równych.
  4. Jeżeli jedno z rodziców spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku, udział spadkowy, który by mu przypadał, przypada rodzeństwu spadkodawcy w częściach równych.
  5. Jeżeli którekolwiek z rodzeństwa spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku pozostawiając zstępnych, udział spadkowy, który by mu przypadał, przypada jego zstępnym. Podział tego udziału następuje według zasad, które dotyczą podziału między dalszych zstępnych spadkodawcy.
  6. Jeżeli jedno z rodziców nie dożyło otwarcia spadku i brak jest rodzeństwa spadkodawcy lub ich zstępnych, udział spadkowy rodzica dziedziczącego w zbiegu z małżonkiem spadkodawcy wynosi połowę spadku.

Art. 933. [Udział spadkowy małżonka]

  1. Udział spadkowy małżonka, który dziedziczy w zbiegu z rodzicami, rodzeństwem i zstępnymi rodzeństwa spadkodawcy, wynosi połowę spadku.
  2. W braku zstępnych spadkodawcy, jego rodziców, rodzeństwa i ich zstępnych, cały spadek przypada małżonkowi spadkodawcy.

Art. 934. [Udział spadkowy dziadków]

  1. W braku zstępnych, małżonka, rodziców, rodzeństwa i zstępnych rodzeństwa spadkodawcy cały spadek przypada dziadkom spadkodawcy; dziedziczą oni w częściach równych.
  2. Jeżeli któreś z dziadków spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku, udział spadkowy, który by mu przypadał, przypada jego zstępnym. Podział tego udziału następuje według zasad, które dotyczą podziału spadku między zstępnych spadkodawcy.
  3. W braku zstępnych tego z dziadków, który nie dożył otwarcia spadku, udział spadkowy, który by mu przypadał, przypada pozostałym dziadkom w częściach równych.

Art. 9341. [Dziedziczenie pasierbów]

W braku małżonka spadkodawcy i krewnych, powołanych do dziedziczenia z ustawy, spadek przypada w częściach równych tym dzieciom małżonka spadkodawcy, których żadne z rodziców nie dożyło chwili otwarcia spadku.

Art. 935. [Ostatni spadkobiercy ustawowi]

W braku małżonka spadkodawcy, jego krewnych i dzieci małżonka spadkodawcy, powołanych do dziedziczenia z ustawy, spadek przypada gminie ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy jako spadkobiercy ustawowemu. Jeżeli ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy w Rzeczypospolitej Polskiej nie da się ustalić albo ostatnie miejsce zamieszkania spadkodawcy znajdowało się za granicą, spadek przypada Skarbowi Państwa jako spadkobiercy ustawowemu.

Celem przygotowania protokołu dziedziczenia, stanowiącego podstawę sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia, potrzebne będą następujące dokumenty:

  1. odpisy skrócone aktu zgonu:
    • Spadkodawcy;
    • osób, które byłyby powołane do spadku, lecz nie dożyły chwili otwarcia spadku (zmarły przed Spadkodawcą);
  2. odpisy skrócone aktu urodzenia: zstępnych (dzieci, wnuków, prawnuków) Spadkodawcy powołanych do spadku;
    • Spadkodawcy, jeżeli powołani do spadku są rodzice Spadkodawcy;
    • rodzeństwa Spadkodawcy lub ich dzieci, jeżeli są oni powołani do spadku;
    • rodziców Spadkodawcy, jeżeli do spadku powołani są dziadkowie Spadkodawcy;
  3. odpisy skrócone aktu małżeństwa:
    • Spadkodawcy, jeżeli powołany do spadku jest jego małżonek;
    • osób powołanych do spadku, które zmieniły nazwisko, w związku z zawarciem związku małżeńskiego;
  4. skasowany dowód osobisty Spadkodawcy lub zaświadczenie o numerze PESEL Spadkodawcy wydane przez Wójta/Burmistrza/Prezydenta miejscowości, w której Spadkodawca posiadał ostatni adres stałego zamieszkania;
  5. sporządzone przez Spadkodawcę testamenty wraz z protokołami (sądowymi lub notarialnymi) ich otwarcia i ogłoszenia;
    • notarialny protokół otwarcia i ogłoszenia testamentu dokument, może być przygotowany w kancelarii, przed sporządzeniem protokołu dziedziczenia i aktu poświadczenia dziedziczenia.
  6. postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku/akt poświadczenia dziedziczenia po osobie, która dziedziczy po spadkodawcy, to jest dożyła chwili otwarcia spadku po Spadkodawcy, lecz nie dożyła chwili sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia po Spadkodawcy;
  7. protokół (sądowy lub notarialny) obejmujący oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku po Spadkodawcy, jeżeli takie oświadczenia były składane;

Poza wymienionymi wyżej dokumentami, celem sporządzenia protokołu dziedziczenia, potrzebne będą informację w zakresie:

  • sporządzonych przez Spadkodawcę testamentów;
  • złożonych oświadczeniach o przyjęciu lub odrzuceniu spadku po Spadkodawcy;
  • wydaniu w stosunku do spadku postanowień o stwierdzeniu nabycia spadku lub toczących się postępowaniach w tym zakresie;
  • gospodarstwa rolnego, które wchodzi w skład spadku;
  • obywatelstwie i miejscu zwykłego pobytu Spadkodawcy w chwili śmierci;
  • wydanych orzeczeń dotyczących niegodności spadkobiercy lub osoby, na rzecz której uczyniony został zapis windykacyjny;
  • umów zawieranych ze Spadkodawcą w przedmiocie zrzeczenia się dziedziczenia po nim;
  • nieruchomości położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, których własność, prawo użytkowania wieczystego, bądź udział w tych prawach, wchodzi w skład masy spadkowej po Spadkodawcy (wystarczy wskazanie numeru księgi wieczystej prowadzonej dla tej nieruchomości);

Oświadczenie o przyjęciu lub odrzuceniu spadku

Zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (Dz.U. 2016r., poz. 380) Spadkobierca może bądź przyjąć spadek bez ograniczenia odpowiedzialności za długi (przyjęcie proste), bądź przyjąć spadek z ograniczeniem tej odpowiedzialności (przyjęcie z dobrodziejstwem inwentarza), bądź też spadek odrzucić (art. 1012). Oświadczenie o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku może być złożone w ciągu sześciu miesięcy od dnia, w którym spadkobierca dowiedział się o tytule swego powołania (art. 1015 ust. 1). Brak oświadczenia spadkobiercy w terminie określonym w § 1 jest jednoznaczny z przyjęciem spadku z dobrodziejstwem inwentarza (art. 1015 ust. 2).

Celem przygotowania protokołu obejmującego oświadczenie o przyjęciu lub odrzuceniu spadku, potrzebne będą następujące dokumenty i informacje:

  1. odpis skrócony aktu zgonu Spadkodawcy;
  2. informacje w zakresie wszystkich osób (zgodnie z aktualną wiedzą składającego oświadczenie), które są powołane do spadku po Spadkodawcy wraz ze wskazaniem stopnia ich pokrewieństwa lub powinowactwa ze Spadkodawcą oraz ich aktualnego adresu zamieszkania;
  3. informacje w zakresie składanych oświadczeń o odrzuceniu spadku po Spadkodawcy (zgodnie z aktualną wiedzą składającego oświadczenie);
  4. informacje o osobach, które będą powołane do spadku po Spadkodawcy, wobec odrzucenia spadku przed osobą składającą przed notariuszem oświadczenie w tym przedmiocie, wraz ze wskazaniem stopnia pokrewieństwa lub powinowactwa ze Spadkodawcą oraz ich aktualnego adresu zamieszkania.

Ponadto oświadczenie o przyjęciu lub odrzuceniu spadku może być złożone w ramach protokołu dziedziczenia, przed sporządzeniem aktu poświadczenia dziedziczenia, jeżeli nie zostało ono złożone wcześniej i nie upłynął termin na złożenie takiego oświadczenia.

Protokół otwarcia i ogłoszenia testamentu

  • odpis skrócony aktu zgonu Spadkodawcy;
  • testament lub testamenty sporządzone przez Spadkodawcę;
  • informację w zakresie wszystkich osób oraz adresów ich zamieszkania, które dziedziczą po Spadkodawcy na podstawie ogłoszonych testamentów lub na rzecz których uczyniono w testamentach zapis lub zapis windykacyjny oraz osób oraz adresów ich zamieszkania, które dziedziczyłyby po Spadkobiercy na podstawie ustawy – jeżeli osoby te nie są obecne przy sporządzeniu protokołu otwarcia i ogłoszenia testamentu.

Testament

Zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (Dz.U. 2016r., poz. 380) oraz ustawą z dnia 25 lutego 1964 roku Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. 2015, poz. 2082), osoba sporządzająca testament w formie aktu notarialnego, może zawrzeć następujące rozporządzenia majątkowe na wypadek śmierci:

  1. Powołanie do spadku (art. 959-962 k.c.). Spadkodawca może powołać do całości lub części spadku jedną lub kilka osób. Jeżeli spadkodawca powołał do spadku lub do oznaczonej części spadku kilku spadkobierców, nie określając ich udziałów spadkowych, dziedziczą oni w częściach równych.
  2. Podstawienie (art. 963-964 k.c.). Można powołać spadkobiercę testamentowego na wypadek, gdyby inna osoba powołana jako spadkobierca ustawowy lub testamentowy nie chciała lub nie mogła być spadkobiercą.
  3. Zapis windykacyjny (art. 9811-9816 k.c.). Spadkodawca może postanowić, że oznaczona osoba nabywa przedmiot zapisu z chwilą otwarcia spadku. Przedmiotem zapisu windykacyjnego może być: rzecz oznaczona co do tożsamości; zbywalne prawo majątkowe; przedsiębiorstwo lub gospodarstwo rolne; ustanowienie na rzecz zapisobiercy użytkowania lub służebności. Zapis windykacyjny jest bezskuteczny, jeżeli w chwili otwarcia spadku przedmiot zapisu nie należy do spadkodawcy albo spadkodawca był zobowiązany do jego zbycia. Jeżeli przedmiotem zapisu jest ustanowienie dla zapisobiercy użytkowania lub służebności, zapis jest bezskuteczny, gdy w chwili otwarcia spadku przedmiot majątkowy, który miał być obciążony użytkowaniem lub służebnością nie należy do spadku albo spadkodawca był zobowiązany do jego zbycia.
  4. Zapis (art. 968-981 k.c.). Spadkodawca może zobowiązać spadkobiercę ustawowego lub testamentowego do spełnienia określonego świadczenia majątkowego na rzecz oznaczonej osoby. Spadkodawca może obciążyć zapisem zwykłym także zapisobiercę.
  5. Polecenie (art. 982-985 k.c.). Spadkodawca może w testamencie włożyć na spadkobiercę lub na zapisobiercę obowiązek oznaczonego działania lub zaniechania, nie czyniąc nikogo wierzycielem. Wykonania polecenia może żądać każdy ze spadkobierców, jak również wykonawca testamentu, chyba że polecenie ma wyłącznie na celu korzyść obciążonego poleceniem. Jeżeli polecenie ma na względzie interes społeczny, wykonania polecenia może żądać także właściwy organ państwowy.
  6. Powołanie wykonawcy testamentu (art. 986-9901 k.c.). Spadkodawca może w testamencie powołać wykonawcę lub wykonawców testamentu. Nie może być wykonawcą testamentu, kto nie ma pełnej zdolności do czynności prawnych. Jeżeli spadkodawca nie postanowił inaczej, wykonawca testamentu powinien zarządzać majątkiem spadkowym, spłacić długi spadkowe, w szczególności wykonać zapisy zwykłe i polecenia, a następnie wydać spadkobiercom majątek spadkowy zgodnie z wolą spadkodawcy i z ustawą, a w każdym razie niezwłocznie po dokonaniu działu spadku.
  7. Wydziedziczenie (art. 1008-1011 k.c.). Spadkodawca może w testamencie pozbawić zstępnych, małżonka i rodziców zachowku (wydziedziczyć), jeżeli uprawniony do zachowku: 1) wbrew woli spadkodawcy postępuje uporczywie w sposób sprzeczny z zasadami współżycia społecznego, lub 2) dopuścił się względem spadkodawcy albo jednej z najbliższych mu osób umyślnego przestępstwa przeciwko życiu, zdrowiu lub wolności albo rażącej obrazy czci, lub 3) uporczywie nie dopełnia względem spadkodawcy obowiązków rodzinnych. Przyczyna wydziedziczenia uprawnionego do zachowku powinna wynikać z treści testamentu.
  8. Wyłącznie spadku przypadającego dziecku spod zarządu rodziców (art. 102 k.r.o.) W testamencie można zastrzec, że przedmioty przypadające dziecku z tytułu testamentu nie będą objęte zarządem sprawowanym przez jego rodziców. W wypadku takim, gdy spadkodawca nie wyznaczył zarządcy, sprawuje zarząd kurator ustanowiony przez sąd opiekuńczy.

Umowa spółki

Celem przygotowania umowy spółki, potrzebne będą w szczególności informacje w zakresie:

  1. rodzaju zawiązywanej spółki;
  2. listy wspólników;
  3. wysokości kapitału zakładowego (spółki kapitałowe oraz spółka komandytowo-akcyjna) lub wysokość wkładów wnoszonych przez każdego ze wspólników (pozostałe spółki osobowe oraz komplementariusz w spółce komandytowo-akcyjnej);
  4. wysokość, rodzaj i liczba udziałów lub akcji obejmowanych przez każdego ze wspólników (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) oraz akcjonariuszy (spółka akcyjna lub komandytowo-akcyjna);
  5. rodzaj wkładów wspólników lub akcjonariuszy do spółki, a w przypadku wniesienia wkładów niepieniężnych – określenie przedmiotu i wartości wnoszonych wkładów niepieniężnych (w przypadku spółki akcyjnej i komandytowo-akcyjnej wysokość wkładów musi zostać potwierdzona opinią w zakresie wartości godziwej wkładu niepieniężnego, sporządzoną przez biegłego rewidenta);
  6. rodzaj działalności gospodarczej, która będzie wykonywana przez spółkę (wystarczy wskazanie aktualnych numerów PKD);
  7. inne, niestandardowe (tj. inne niż wynikające z Kodeksu spółek handlowych) zapisy, które miałby się znaleźć w umowie spółki;
  8. liczba członków organów (spółki kapitałowe) oraz skład organów, jeżeli umowa spółki będzie zawierała zapisy w zakresie powołania członków jej organów.

Protokół zgromadzenia wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością/walnego zgromadzenia akcjonariuszy spółki akcyjnej

Protokół zgromadzenia wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością/walnego zgromadzenia akcjonariuszy spółki akcyjnej:

  1. kopia zawiadomienia o zwołaniu zgromadzanie, zawierającego porządek obrad, wraz z dowodami doręczenia zawiadomienia wspólnikom/akcjonariuszom (np. potwierdzenie doręczenia zawiadomienia wydane przez operatora pocztowego / datę, numer i pozycję Monitora Sądowego i Gospodarczego w którym opublikowano zawiadomienie o zwołaniu zgromadzenia – nie dotyczy sytuacji, kiedy zgromadzenie odbywa się bez formalnego zwołania;
  2. lista wspólników/ akcjonariuszy, zawierająca liczbę, rodzaj i wartość udziałów/akcji przysługujących poszczególnym wspólnikom/akcjonariuszom;
  3. lista akcjonariuszy dopuszczonych do udziału w zgromadzeniu;
  4. treść uchwał, które będą podejmowane na zgromadzeniu lub istotne postanowienia tych uchwał, jeżeli zgodnie z życzeniem klienta, kancelaria miałaby pomóc w sformułowaniu ostatecznej treści uchwał;
  5. treść aktualnego tekstu jednolitego umowy/statutu spółki, jeżeli podejmowana miałaby być uchwała w przedmiocie zmiany umowy/statutu spółki – wypis umowy/statutu spółki, jeżeli nie została ona zmieniana, wypis protokołu notarialnego zawierającego ostatnią zmianę umowy/statutu spółki wraz z przyjęciem jej/jego tekstu jednolitego lub tekst jednolity umowy/statutu spółki podpisany przez zarząd, uwzględniający wszystkie zmiany umowy/statutu spółki, jeżeli nie został on objęty protokołem spisanym przez notariusza.

Oświadczenie o objęciu udziałów lub akcji w podwyższonym kapitale zakładowym spółki

  1. protokół notarialny zgromadzenia wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością/walnego zgromadzenia akcjonariuszy spółki akcyjnej lub komandytowo-akcyjnej, obejmujący uchwałę w przedmiocie podwyższenia kapitału zakładowego spółki;
  2. informacja o wniesionych przez osobę składającą oświadczenie wkładach na pokrycie obejmowanych udziałów.

Oświadczenie o ustanowieniu fundacji

Celem przygotowania oświadczenia o ustanowieniu fundacji, potrzebne będą w szczególności informacje w zakresie celu fundacji oraz składników majątkowych przeznaczonych na realizację tego celu (pieniądze, papiery wartościowe, lub oddane fundacji na własność rzeczy ruchome i nieruchomości).

Ponadto fundator w oświadczeniu tym może zawrzeć również inne postanowienia w zakresie ustanawianej fundacji, odnoszące się np. do siedziby fundacji lub rodzaju działalności gospodarczej, jeżeli będzie ona prowadzona przez fundację.

Depozyty notarialne

Zgodnie ustawą z dnia 14 lutego 1991 roku Prawo o notariacie (Dz.U. 2016r., poz. 1796):

  1. Notariusz może przyjąć na przechowanie wszelkiego rodzaju dokumenty, także w kopertach zamkniętych. a także informatyczny nośnik danych, o którym mowa w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, zabezpieczony w sposób uniemożliwiający zapoznanie się z jego treścią. W przypadku złożenia na przechowanie w kopercie zamkniętej dokumentu lub informatycznego nośnika danych, zabezpieczonego w sposób uniemożliwiający zapoznanie się z jego treścią, koperta lub zabezpieczenie powinno być zaopatrzone w podpis składającego (art. 106).
  2. z przyjęcia dokumentu lub informatycznego nośnika danych na przechowanie notariusz spisuje protokół, w którym wymienia datę przyjęcia, ustala tożsamość osoby składającej dokument oraz wskazuje, komu i pod jakimi warunkami dokument bądź jego odpis ma być wydany. Dokument lub informatyczny nośnik danych przyjęty na przechowanie wydaje się osobie wymienionej w protokole lub jej następcy prawnemu (art. 107).
  3. Notariusz w związku z dokonywaną w jego kancelarii czynnością ma prawo przyjąć na przechowanie, w celu wydania ich osobie wskazanej przy złożeniu lub jej następcy prawnemu, papiery wartościowe albo pieniądze w walucie polskiej lub obcej. Dla udokumentowania tych czynności notariusz prowadzi specjalne konto bankowe. Z przyjęcia depozytu notariusz spisuje protokół, w którym wymienia datę przyjęcia, ustala tożsamość osoby składającej, datę mającego nastąpić wydania oraz imię, nazwisko i miejsce zamieszkania osoby odbierającej depozyt. Wydanie depozytu następuje za pokwitowaniem (art. 108).